PRAKTYKUJ WDZIĘCZNOŚĆ!

Z premedytacją napisałam PRAKTYKUJ wdzięczność, a nie BĄDŹ wdzięczna/y.

???

Jako przyszły psycholog, terapeuta TSR w trakcie certyfikacji ale również jako osoba, która miała okazję doświadczyć depresji – mam świadomość tego, że w czasie kryzysu emocjonalnego może pojawić się trudność z odczuwaniem przyjemności i radości. ❌ Stan taki nazywany jest w psychiatrii anhedonią. Osoby chorujące często mówią o uczuciu ciągłej pustki emocjonalnej czy zobojętnieniu.

Będąc w kryzysie trudno jest widzieć i doceniać pozytywne aspekty życia. Rozwiązaniem jest właśnie PRAKTYKA WDZIĘCZNOŚCI. ❤

Zarówno moje doświadczenie, jak i badania kognitywistyków oraz psychiatrów pokazują, że im więcej ćwiczymy nasz mózg poprzez INTENCJONALNE CZUCIE i wyrażanie wdzięczności, tym szybciej dostosowuje się on do tego sposobu myślenia.

Zawsze!

Domyślam się, że część z Was może być teraz zaskoczona – “Jestem w kryzysie i wszystko się sypie. Za co mam być wdzięczna?” albo “Nie ma w moim życiu niczego, za co mogę być wdzięczny.”

Chcę Ci jednak powiedzieć, że ZAWSZE można znaleźć powód do wdzięczności. Zacznij od – z pozoru – trywialnych rzeczy, które często na co dzień nie są zauważane i celebrowane. Na przykład:

? mam dach nad głową
? mam wystarczająco jedzenia
? mogę wstać z łóżka o własnych nogach itd

Dziękując za COKOLWIEK odciągamy naszą uwagę od trudności, a taka zmiana percepcji ma realny wpływ na zmianę chemii w naszym mózgu.

Zapisuj!

“Papier jest cierpliwy i przyjmie wszystko.” Znasz to powiedzenie? ✍ Śmiało korzystaj z tej myśli.

Badania pokazują, że notując wzmacniamy szlaki neuronalne związane z daną myślą. ? Pewnie już dobrze rozumiesz, że zapisywanie doda praktyce wdzięczności mocy! ?

Jak to zrobić?

? Znajdź spokojną przestrzeń dla siebie.
? Przygotuj kartkę i coś do pisania.
? Zastanów się co jest (pomimo wszystko) dobrego w Twoim życiu.

Szukając zasobów możesz skupić się na aspekcie relacji i ludzi.”Na kim mogę polegać?” “Do kogo mogę zadzwonić i porozmawiać?” “Kto ostatnio był dla mnie przychylny?”

Przeskanuj też aspekt fizyczny i materialny. Rozejrzyj się po pomieszczeniu, w którym się znajdujesz. Zauważ ile rzeczy Cię otacza. “Mam swoje łóżko.”, “Mam ubranie, które osłania moje ciało i daje ciepło.” “Mam możliwość zanotowania rzeczy, za które jestem wdzięczny” ,”Mogę poruszać się bez pomocy innych osób.”

Jeśli wykonujesz to ćwiczenie na zewnątrz skup uwagę na tym, co pięknego, kojącego, dobrego znajduje się w otoczeniu? “Oddycham świeżym powietrzem”, “Mogę siedzieć na świeżej, zielonej trawie.” “Świeci słońce” itd

ZASOBY SĄ WSZĘDZIE – skup na nich swoją uwagę. ?

? Zanotuj 5 rzeczy za które możesz być wdzięczna/y.
? Powtarzaj praktykę codziennie (przynajmniej w myślach!).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *