Każdy z nas pragnie mówić tak, aby inni nas słuchali i rozumieli. Każdy z nas oczekuje również szacunku ze strony innych osób. A czy Ty masz świadomość jak bardzo etykietowanie czy osądzanie wpływa na Twoje relacje z innymi?

Marshall B. Rosenberg – autor koncepcji Porozumienia Bez Przemocy (Nonviolent Communication) wyraźnie wskazuje na to, że formami osądu są:

  • zarzuty
  • obelgi
  • słowa lekceważenia
  • etykiety
  • krytyka
  • porównania
  • diagnozy

Praktykowanie w codziennym dialogu tego typu sformułowań wpływa destrukcyjnie na związki, czy bliskie relacje. Uniemożliwia wzajemne zrozumienie, jest atakujące dla odbiorcy i tworzy komunikacyjne bariery. Osądy moralne sugerują, że działanie czy słowa drugiego człowieka są niezgodne z naszym systemem wartości, a co za tym idzie – sugeruje również, że druga strona nie ma racji. Wszelkiego rodzaju etykiety komunikacyjne powiązane są z dwiema płaszczyznami – są to wyobrażenia o „dobrym” i „złym” postępowaniu. Skupienie na nich z kolei prowadzi do klasyfikacji i oceny ludzi oraz ich zachowania.

 

Zamiast skutecznie komunikować ważne dla nas kwestie,
zaprzątamy sobie myśli tym, jakie zachowanie jest prawe,
jakie nieprawe jakie jest normalne lub też nie. 
Co jest odpowiedzialne, bezmyślne i tak dalej..

 

Pamiętajmy także, że etykiety budzą postawy obronne i opór w krytykowanej osobie. Nie sprzyja to zrozumieniu, empatii czy chęci współpracy. Ty też nie lubisz, gdy ktoś oceniająco mówi Ci, że coś źle robisz, prawda? Czujesz wtedy dyskomfort, napięcie, złość i z pewnością nie masz ochoty kontynuować rozmowy z kimś, kto stawia Ci zarzuty. Dokładnie tak samo dzieje się z każdym z nas. Gdy jesteśmy atakowani – bronimy się – często agresją.

 

Jak mówić, żeby inni nas słuchali?

Dla skutecznej komunikacji ważna jest otwartość dwóch stron oraz umiejętność okazania szacunku i empatii rozmówcy. Nawet jeżeli osoba, z którą chcesz porozmawiać nie ma w sobie dużej gotowości do jasnego dzielenia się tym, co w niej gra, to pamiętaj, że masz możliwość wykorzystania naturalnych mechanizmów współczujących, które w nas istnieją. Możesz przekazać wtedy ważne dla Ciebie informacje, bez ranienia rozmówcy.

 

Nie oceniaj, nie osądzaj, nie krytykuj.

Bądź świadomy swoich spostrzeżeń, uczuć i pragnień. Unikaj nawykowych reakcji słownych. Dostrzeganie własnych potrzeb i oczekiwań, szczególnie w kontakcie z innymi osobami zmienia bardzo wiele. Pamiętaj, że szczere wyrażanie siebie pomaga drugiej osobie zrozumieć Ciebie oraz dostrzec to, co dla Ciebie ważne. Zachowując się w ten sposób budzisz zaufanie i budujesz trwały most komunikacyjny.

 

Stosuj Komunikat JA

O komunikacie JA pisałam w osobnym artykule – dokładnie tutaj. Wywodzi się on z praktyk asertywnej komunikacji oraz czteroelementowego modelu komunikacyjnego Porozumienia Bez Przemocy. Dla przypomnienia:

1. Spostrzeżenia, fakty, opis sytuacji – bez oceny i osądu.

2. Moje emocje, uczucia które pojawiają się wobec zaistniałej sytuacji.

3. Moje potrzeby – które są niezaspokojone w związku z tą sytuacją.

4. Moja prośba, oczekiwania – które mogą wzbogacić wspólne życie, polepszyć sytuację.

 

Korzyści ze stosowania tej techniki wypowiedzi jest nieskończenie wiele. Na własnym przykładzie mogę śmiało powiedzieć, że pozwala on wynieść relację na wyższy poziom. Kiedy nie oceniamy i nie atakujemy naszego rozmówcy, automatycznie dajemy mu przestrzeń i akceptację. Rozmowy o oczekiwaniach, prośby o pomoc, czy wspólne rozwiązywanie codziennych problemów staje się naprawdę o wiele łatwiejsze, kiedy gramy komunikacją w otwarte karty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *