„Błąd komunikacji” to hasło z którego śmiejemy się z moim Partnerem bardzo często. Po miesiącach praktyki i stosowania komunikatu JA, doszliśmy do wniosku, że większość konfliktów, czy nieporozumień w relacjach wywodzi się właśnie z błędnie sformułowanych komunikatów.

Chciałam dobrze

Jak często zdarzyło Ci się mieć dobre intencje w danej sprawie, a mimo tego druga strona zareagowała na Twoje słowa agresją lub niezrozumieniem? Tobie pewnie od razu zrobiło się przykro i albo dochodziłaś do wniosku, że przecież chciałaś dobrze, a to on jest beznadziejny i nie można z nim nawet pogadać. Albo nieoczekiwana, intensywna reakcja rozmówcy wzbudziła w Tobie gniew i baaach – kłótnia gotowa. Znasz to?

Komunikat JA

Ma na celu wyrażenie swoich uczuć, oczekiwań czy potrzeb (o tych ostatnich pisałam więcej tutaj), bez ranienia i atakowania drugiej osoby. W komunikacie JA nie ma oceny, agresji czy etykietowania. Mówisz o sobie, swoich emocjach i potrzebach, a tego co w Tobie – nikt nie może podważyć, czy zaprzeczyć.

Zastosowanie komunikatu JA ma po prostu, w najczystszej formie, wyrazić to, 
co dzieje się aktualnie w Tobie i jak Ci z tym jest. 

Zamiast rzucać szpilką w stronę rozmówcy – wkurzasz mnie! Gdzie odebrane z pewnością będzie to jako agresywna zaczepka oceniająca zachowanie, powiedz po prostu o tym, jak Ci jest w zaistniałej sytuacji. Na przykład – czuję zdenerwowanie lub jestem wkurzona! Mówiąc o tym, że jesteś wkurzona stwierdzasz fakt. Bo czujesz złość, gniew, frustrację. I to jest okej. Masz do tego prawo.

 

Schemat komunikatu JA

Odpowiednio skonstruowany przekaz JA powinien składać się z kilku części:

 

Przykłady:

Zamiast mówić:

🔥 Znowu na mnie krzyczysz, nie można się z Tobą dogadać! Nie chcę teraz z Tobą dyskutować!

Powiedz:

🎈 Jest mi przykro, kiedy mówisz do mnie podniesionym głosem, nie mogę wtedy się skoncentrować. Proszę, porozmawiajmy o tym za kilkanaście minut, kiedy emocje opadną.

 

Zamiast mówić:

🔥 Znów mnie olewasz i bez przerwy gapisz się w ten cholerny telefon! Popatrz w końcu na mnie, jak do Ciebie mówię!

Powiedz:

🎈 Czuję się lekceważona, gdy rozmawiając ze mną patrzysz w telefon. Zależy mi, abyś na czas rozmowy go odłożył. 

 

Dlaczego warto rozmawiać komunikatem JA?

Korzyści ze stosowania tej techniki wypowiedzi jest nieskończenie wiele. Na własnym przykładzie mogę śmiało powiedzieć, że pozwala on wynieść relację na wyższy poziom. Kiedy nie oceniamy i nie atakujemy naszego rozmówcy, automatycznie dajemy mu przestrzeń i akceptację. Rozmowy o oczekiwaniach, prośby o pomoc, czy wspólne rozwiązywanie codziennych problemów staje się naprawdę o wiele łatwiejsze, kiedy gramy komunikacją w otwarte karty.

Zachęcam Was bardzo mocno do codziennej praktyki. Początkowo zdania układane w tym schemacie mogą wydawać się Wam nienaturalne, „kwadratowe”. Z czasem jednak gwarantuję Wam, że zaczniecie w zupełnie intuicyjny sposób dostosowywać komunikat JA do danej sytuacji i potrzeby. Praktykujecie z Waszymi parterami, rodzicami, bliskimi.

 

Jeżeli uważasz, że ten artykuł był dla Ciebie przydatny i chciałbyś spróbować zastosować komunikat JA z bliską Ci osobą – udostępnij ten post na Facebookowym wallu u osoby, którą chcesz zachęcić do praktyki!

Na pobranie czeka dla Ciebie również zamieszczony powyżej schemat komunikatu JA – DO WYDRUKU! Ułatwi Ci on na początku konstruowanie zdań według tej techniki!

Aby pobrać, KLIKNIJ PONIŻEJ:

👉komunikat JA -aleksandrajanda.pl

 

3 thoughts on “Komunikat JA, czyli jak mówić żeby być zrozumianym”

  1. Niby oczywiste, a rzadko stosowane. Nie zastanawiam się w emocjach jak mówić. I to jest mój błąd. Chcę to zmienić i nad tym popracuję. Dziękuję 🙂

    1. Dziękuję Anno za Twój komentarz. 🙂 Jestem przekonana, że schemat, który przygotowałam będzie dla Ciebie pomocny. Trzymam kciuki!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *