„ Do miejsca, w którym się obecnie znajduję zaprowadziły mnie dwie najważniejsze życiowe energie – głos mojego serca i intuicja. To dzięki nim zaczęłam zagłębiać tajniki zdrowia psychicznego i fizycznego. Każdy etap naszego rozwoju nabiera jednak prawdziwego sensu dopiero, kiedy zaczynamy się nim dzielić. Dlatego jest mi niezmiernie miło, kiedy mogę podarować Ci iskierkę dobrej energii.”

Tak mój dzisiejszy Gość – Magda Rocławska, pisze o sobie na swojej stronie Blondynka Na Sportowo.

 

Blondynka na Sportowo

Magda jest pasjonatką sportu i zdrowego odżywiania, zafascynowaną psychologią tancerką, aktywnym trenerem, a także kobietą maratończykiem i miłośniczką jogi. Obecnie mieszka w Rzymie, gdzie jako instruktor prowadzi zajęcia z różnych dziedzin aktywności fizycznej. W social mediach możecie ją znaleźć jako Blondynka na sportowo

Zaprosiłam właśnie ją do wywiadu, ponieważ ma w sobie niesamowitą pasję, energię i optymizm, a do tego wszystkiego ogromną umiejętność przekazywania merytorycznej treści. Taka też będzie ta rozmowa – nasycona konkretną wiedzą! Czytajcie śmiało i posyłajcie dalej w świat! To w końcu Wy wybrałyście temat naszego wrześniowego wywiadu! 🖤

 

Joga w regulacji emocji

Ola: Magda, kiedy zaczęła się Twoja przygoda z jogą?
Magda: To było po trzecim półmaratonie, po pierwszej nieudanej próbie przygotowań do pierwszego maratonu, w trakcie przygotowań do kolejnego. Męczyły mnie kontuzje, musiałam nieco przystopować z intensywnością wysiłku, a mój rozwibrowany temperament nie pozwalał mi stać w miejscu. Natychmiast po otrzymaniu wiadomości od fizjoterapeuty, że powinnam sobie odpuścić na jakiś czas bieganie wykupiłam karnet bez ograniczeń do studia jogi. Zaczęłam uczęszczać na wszystkie zajęcia organizowane poza moimi godzinami pracy i zajęć na uniwersytecie. Nowa aktywność szybko przerodziła się w pasję, którą zaczęłam zagłębiać również ze względu jej interesujący aspekt psychologiczny – korzyści jakie niesie w procesie regulacji emocji.

 

Ola: Zanim przejdę do aspektu psychologicznego, zostańmy jeszcze chwilę przy fizyczności. Jakie objawy w ciele dają nam trudne emocje?
Magda: Zanim zaczniemy w ogóle mówić na temat objawów emocji w ciele warto najpierw przyjrzeć się definicji emocji. 

 

Ola: Okej, powiesz nam zatem czym jest emocja?
Magda: Słowo emocja pochodzi z łac. E movere, czyli „w ruchu”. Emocje powstają w odpowiedzi na bodźce (zewnętrzne lub wewnętrzne np. wspomnienia, myśli) i są reakcją fizjologiczną mózgu oraz całego organizmu, mięśni i narządów wewnętrznych. Emocje więc to w znacznej części ciało. Jeśli mamy dobry kontakt ze swoim ciałem, mamy też dobry kontakt z emocjami. Jeśli nie mamy kontaktu z emocjami, zwrócenie uwagi na ciało np. określony ruch może pomóc nam je uświadomić. Doznania somatyczne często informują nas o treściach odrzucanych, wypieranych, tłumionych.
Wyparte emocje budzą lęk- bardzo mocno związany z ciałem. Zanim przyjrzymy się lękowi trzeba go odróżnić od strachu. Strach bardzo wyraźnie czuć w ciele. Objawia się ściskaniem w brzuchu i napięciu mięśni. Powoduje potliwość, zwężone źrenice, suchość w ustach, przyspieszone bicie serca i przyspieszony oddech.
Często jednak to co nazywamy strachem albo stresem, jest tak naprawdę lękiem, czyli strachem przed naszymi stanami wewnętrznymi – emocjami lub potrzebami.
Przedłużające się napięcie w ciele jest niszczące dla naszego organizmu: powoduje wrzody, obniża odporność, sprzyja chorobom serca i uzależnieniom, stąd tak istotna okazuje się umiejętność regulacji emocji.

 

Ola: Powiedz mi proszę, jak możemy regulować w ciele objawy o których mówisz?
Magda: Przede wszystkim poprzez świadomą pracę z ciałem kierującą nas do świadomego odczuwania emocji. Żeby intensywnie odczuwać emocje, potrzebujemy intensywniej odczuwać ciało. Istnieje wiele metod pracy z ciałem, a tym samym regulacji trudnych emocji w ciele. Świadomość swojego ciała zwiększa wszystko to, co uczy się w nie wsłuchiwać, np. niektóre formy tańca współczesnego, tai- chi oraz ćwiczenia relaksacyjne i medytacyjne, które często są częścią treningu jogi.
Joga poprzez ćwiczenia fizyczne (polegające w dużej mierze na rozciąganiu mięśni, ale też świadomym ich napinaniu i rozluźnianiu), ćwiczenia oddechowe oraz medytację (uważne skupienie się na swoim wnętrzu) buduje świadomość całego ciała, jego napięć i sygnałów, stając się tym samym skutecznym regulatorem objawów trudnych emocji w ciele.

 

Ola: W jaki sposób poszczególne elementy praktyki jogi wpływają na regulację emocji?
Magda: Badania wykazują, że joga działa stymulująco na nerw błędny, pobudzając do działania przywspółczulną gałąź autonomicznego układu nerwowego – uspokaja poprzez zmniejszenie lęku i wydobycie tym samym emocji bliżej powierzchni.
Obserwacje kliniczne pokazują, że praktyka medytacji, występującej niemal w każdej praktyce jogi, pomaga w uzyskaniu szerszej perspektywy i spojrzeniu na swoje problemy z boku, co w rezultacie prowadzi do uspokojenia emocji. Innym istotnym aspektem medytacji jest także, zgodne z jednym z celów medytacji, zwiększenie empatycznego odczuwania. Większa empatia pomaga w rozumieniu drugiego człowieka i w związku z tym może wpływać na zmianę postawy, reakcje emocjonalne a także poprawiać kontakty interpersonalne.

 

Ola: W jaki sposób joga może wpływać na nasz stan psychofizyczny?
Magda: Joga bez wątpienia dzięki odpowiedniemu połączeniu pozycji, ćwiczeń oddechowych i medytacji poprawia jakość życia. Praktykując jogę ludzie odnajdują swój spokój wewnętrzny i zaczynają świadomie kierować swoimi emocjami.
Joga działa pobudzająco na układ krążenia i poprawia dotlenienie wszystkich komórek, podnosząc tym samym poziom energii w organizmie.
Oddech to energia – także z punktu widzenia fizjologii. W procesie oddychania dostarczamy komórkom tlenu potrzebnego do spalania substancji organicznych. W trakcie tego spalania wytwarza się energia. Lepiej dotleniony organizm lepiej funkcjonuje. Nie jest tajemnicą, że jogini, którzy skupiają uwagę na oddechu, zachowują dobrą kondycję i jasność umysłu do późnej starości. Poprzez świadomy oddech połączony z aktywnością fizyczną w organizmie obniża się również poziom kortyzolu, redukując w ten sposób poziom stresu.
Poziom melatoniny i serotoniny można też sprawnie wyregulować dzięki praktyce jogi, co skutkuje lepszym snem i wyższym poziomem regeneracji ciała i umysłu.
Podsumowując, systematyczna praktyka jogi poprawia nasze zdrowie zarówno psychiczne, jak i fizyczne. Poprawia koncentrację, dodaje energii, obniża poziom stresu, reguluje emocje, co z kolei prowadzi do poprawy jakości snu, uzyskiwania lepszych wyników w nauce i spokojniejszemu radzeniu sobie z codziennymi wyzwaniami.

 

Ola: Czego joga nauczyła Ciebie?
Magda: Przede wszystkim cierpliwości do siebie, akceptacji swoich emocji i umiejętności ich obserwacji bez negatywnego oceniania, ale także akceptacji ograniczeń własnego ciała i szacunku do własnego ciała. Jako maratończyk często się przetrenowywałam i wmawiałam sobie, że ból jest potrzebny jeśli chcę osiągnąć postawione sobie cele. Dziś wiem, że moje ciało każdego dnia kryje inny poziom energii i w związku z tym nie mogę od niego zawsze za wszelką cenę wymagać postawionych mu wyzwań. Żaden długoterminowy plan treningowy nie okaże się skuteczny, jeśli nie zaakceptujemy, że czasem nasz organizm ma prawo się zbuntować i nie warto się z nim kłócić. Może mieć to swoje podłoże w stresującej sytuacji życiowej, zmianie klimatu, modyfikacji diety, fazie cyklu menstruacyjnego a nawet fazie księżyca. Dokładnie ta sama zasada dotyczy trudnych emocji. Nie należy za wszelką cenę z nimi walczyć. Czasem dużo lepiej jest je po prostu zaakceptować, wsłuchać się w nie, przeżyć całą sobą i ruszyć do przodu, kiedy jest się na to gotowym. Innymi słowy joga uczy mnie równowagi.

 

Ola: Tak, to o akceptacji emocji to prawda! Magda, dziękuję Ci pięknie w imieniu moich Czytelniczek za podzielenie się tą wiedzą!
Magda: Dzięki!

 

 

Jeśli podobał Ci się ten wywiad – podeślij lub udostępnij go bliskim Ci Kobietom, aby mogły również czerpać wartość z naszej rozmowy! Pamiętaj, że każde polubienie, komentarz czy udostępnienie na Facebooku pomaga mi dotrzeć do szerszego grona Czytelniczek, które mogą potrzebować takich treści! Zrób coś dobrego dla bliskich i podziel się tą wiedzą! Dobro zawsze wraca. 🖤

Dziękuję, Ola!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *